
ANAF a pus ochii pe comercianții care vând online cu plata ramburs, în numerar. Firmele de curierat vor fi obligate să transmită datele acestora către Fisc
În vremuri de criză economică, după ce la vârf a făcut cheltuieli cu ghiotura, statul nu mai știe cum să bage mâna în buzunarul celor aflați la baza piramidei sociale. Dacă acum câțiva ani făcea furori găselnița Fisc-ului de a impozita bacșișul chelnerilor, în 2022 ANAF își propune să-i urmărească timp de 5 ani pe cei care plătesc cu bani gheață comenzile făcute prin curier. Ceea ce înseamnă, implicit, că îi urmărea de mai-nainte și pe ceilalți, care plătesc cu cardul și sunt, automat, vizibili în sistemele electronice ale băncilor, dar și ale statului.
Astfel, firmele de curierat vor fi obligate să raporteze la ANAF datele personale ale clienților care plătesc ramburs, în numerar, produsele comandate online, iar asta, „pentru o mai bună colectare a taxelor și impozitelor”. O ordonanță de urgență a fost emisă, în acest sens, de Guvernul României pe 18 mai 2022, urmând a intra în vigoare de la 1 iunie.
„Avem, în România, o creștere economică importantă, dar rămâne provocarea colectării de taxe și impozite. Putem privi acest mod de a gestiona această chestiune ca pe radarul mărfurilor, să ajute statul să colecteze taxe și impozite”, a transmis Dan Cărbunaru, purtător de cuvânt al Guvernului, citat de ȘtirileProTV.ro.
Prin această măsură, ANAF dorește să urmărească încasările de bani pe care le obțin persoanele fizice ori societățile care vând diverse produse pe platformele online, inclusiv prin intermediul rețelelor de socializare, fiind luați în vizor vânzătorii care nu au firme înregistrate sau care, ca persoane fizice, nu declară veniturile realizate din comerțul cu amănuntul.
„ANAF va verifica dacă aceste persoane sunt înmatriculate legal, dacă își depun declrațiile de venituri și, evident, dacă își plătesc taxele și impozitele”, a explicat consultantul fiscal Adrian Berta.
La data de 18 mai 2022, Serviciul Comunicare, Relații Publice și Mass Media al ANAF a emis următoarele precizări:
„Cu privire la Ordonanța de urgență privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, adoptată astăzi de Guvernul României, menționăm următoarele:
Prin actul normativ sunt aduse o serie de modificări și completări Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală necesare pentru reglementarea obligației de raportare de către furnizorii de servicii poștale a informațiilor specifice referitoare la trimiterile poștale pentru care destinatarul achită expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, contravaloarea bunului livrat.
Scopul acestei modificari legislative este atât prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerțului on-line, cât și protejarea intereselor cumpărătorilor.
Prin această măsură se urmărește identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele și impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poștale, a veniturilor obținute din tranzacții efectuate în mediul on-line.
Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul online, ANAF poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală și indirect să determine plata taxelor și impozitele aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective.
Subliniem faptul că datele colectate respectă normele constituționale privind viața intimă, familială și privată, precum și secretul corespondenței, fără a se referi la conținutul coletului. De altfel, în scopul exercitării atribuţiilor sale legale specifice de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, ANAF prelucrează curent date cu caracter personal cu respectarea întocmai a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.
Mai mult, potrivit art. 11 din Codul de procedură fiscală, personalul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, iar aceste informații se referă inclusiv la cele obținute din declarații ori documente prezentate de contribuabili/plătitori sau terți.
Ordonanța de urgență intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României, iar transmiterea datelor se va realiza ulterior adoptării ordinului președintelui ANAF, în care va fi prevăzut modelul declarației”.