CONTROVERSĂ: Daniel Șandru de la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului cere anularea manifestării Cenaclului Flacăra din 23 iulie de la Corbu. Replica lui Andrei Păunescu într-un interviu luat de Ion Cristoiu

Cenaclul Flacăra, marcă înregistrată pe numele lui Andrei Păunescu, fiul poetului decedat în noiembrie 2010, organizează la 23 iulie 2022 un nou concert – dintr-o lungă serie de astfel de manifestări postdecembriste – pe plajă la Corbu, pentru a marca 79 de ani de la nașterea lui Păunescu-tatăl (20 iulie 1943, Copăceni – Sîngerei, Basarabia). Vor participa la eveniment nume mai vechi sau mai noi care și-au legat cariera de Cenaclul Flacăra din forma sa de până în 1985, când a fost interzis de regimul comunist în urma unui accident soldat cu morți și răniți, precum și nume noi de folkiști care au apărut în anturajul lui Adrian Păunescu după 1990: Mircea Vintilă, Mircea Baniciu, Emeric Imre, Magda Pușkaș, Cristian Buică, Valentin Moldovan, Radu Pietreanu, Vanghele Gogu, Walter Ghicolescu, Adrian Bezna, Alina Amon, Georgiana Tițoiu, Harmonic, Codruț Croitoru, Adrian Mărgineanu și Dorin Pitariu, Maria Măgirescu, Adriana Păunescu și trupa „Totuși” a lui Andrei Păunescu. Considerat de unii o unealtă de propagandă a regimului comunist și de alții un fenomen de massă și o gură de libertate unice în peisajul lagărului socialist, în forma actuală, Cenaclul Flacăra se concentrează pe promovarea muzicii Folk românești, inclusiv a cântecelor patriotice, și a poeziei fondatorului său, Adrian Păunescu. Deși reformat și păstrând doar creația artistică viabilă în noul context istoric, Cenaclul Flacăra nu contenește să atragă critici, ba chiar atacuri virulente. Cea mai recentă astfel de luare de poziție îi aparține profesorului univ. dr. Daniel Șandru, originar din Fălticeni, fost consilier județean la Iași, fost secretar de stat, fost prorector al Facultății de Științe Politice și Administrative a Universității „Petre Andrei” din Iași, fost director interimar al Operei Naționale Române din Iași, numit în martie 2022 de primul-ministru la conducerea Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (CV complet pe site-ul instituției). Domnul Daniel Șandru cere, în numele IICCMER, încetarea organizării concertului Cenaclului Flacăra de pe 23 iulie de la Corbu, considerând „o rușine națională” ceea ce el numește „repunerea în scenă a unui fenomen cultural cu valențe comuniste” la 33 de ani de la Revoluția din Decembrie 1989. Deși nu a emis, la rândul său, un comunicat de presă în numele Cenaclului Flacăra, Andrei Păunescu îi răspunde într-un interviu acordat luni, 18 iulie, gazetarului Ion Cristoiu pentru CristoiuBlog.ro, spunând că nu numai că nu va anula concertul de la Corbu, dar are planificat unul similar chiar și la Iași. Vom prezenta, mai jos, ambele puncte de vedere, invitând cititorii să își exprime păreri pro sau contra în secțiunea de comentarii a acestui articol. (articolul continuă dedesubt)

Afișul oficial al evenimentului

Comunicatul de presă emis de IICCMER luni, 18 iulie 2022:

IICCMER respinge în mod categoric organizarea unei noi ediții a „Cenaclului Flacăra”, din următoarele considerente:

  • Cenaclul Flacăra a avut drept scop îndoctrinarea comunistă a tinerei generații și susținerea cultului personalității lui Nicolae Ceaușescu;
  • Obiectivul acestei diversiuni ideologice nu a fost acela de a crea cultură, ci de a transforma cultura în propagandă;
  • Organizarea unei noi ediții nu este altceva decât un act de dispreț la adresa victimelor regimului comunist.

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc își exprimă surprinderea și indignarea în legătură cu anunțul organizării unui eveniment cultural cu denumirea de „Cenaclul Flacăra”, menit să marcheze ziua nașterii „poetului de curte” Adrian Păunescu. Organizat de către structurile de propagandă ale regimului comunist, la inițiativa lui Adrian Păunescu, Cenaclul Flacăra a avut drept scop îndoctrinarea comunistă a tinerei generații, susținerea cultului personalității lui Nicolae Ceaușescu și oferirea unei alternative socialiste la muzica și poezia lumii libere.

„Într-o Românie care și-a câștigat democrația prin suferință și pierderi de vieți omenești, repunerea în scenă a unui fenomen cultural cu valențe comuniste, la 33 de ani de la Revoluție, reprezintă o rușine națională imensă și o dovadă a lipsei de considerație la adresa victimelor regimului comunist. Avem datoria morală față de cetățenii acestei țări, din generația tânără sau din cea care a cunoscut metodele propagandei comuniste, să prezentăm faptele așa cum s-au consumat în realitate și să ne asumăm responsabilitatea ca acestea să nu se mai repete vreodată.

În calitate de Președinte al IICCMER, îi solicit ferm domnului Andrei Păunescu să înceteze organizarea acestei manifestări care, repet, nu este altceva decât o palmă adresată memoriei victimelor unui regim barbar, dar și o modalitate de manipulare a tinerei generații” – a declarat Prof. univ.dr. Daniel Șandru, Președintele IICCMER.

Evocarea unui act de propagandă comunistă, menit să consolideze dictatura lui Nicolae Ceaușescu, exclusiv în postura de fenomen cultural, este o insultă la adresa celor care au suferit și au murit ca urmare a acțiunilor represive ale regimului Ceaușescu și reprezintă o încercare de falsificare a memoriei istorice românești. În acea perioadă, valorile culturale și artistice autentice au fost folosite pentru a da credibilitate tezelor propagandei național-comuniste, mulți dintre cei care le-au întruchipat participând fără voia lor la o adevărată „operațiune de imagine” pusă la cale de regim, cu sprijinul conștient al unor oameni de cultură aflați într-o neobosită luptă pentru favorurile și atenția Puterii.

Deși în cadrul „Cenaclului Flacăra”, nu de puține ori, s-a cântat muzică adevărată și s-a rostit poezie sinceră, obiectivul acestei diversiuni ideologice nu a fost acela de a crea cultură, ci de a transforma cultura în propagandă. Sarcina dată de PCR organizatorilor Cenaclului Flacăra a fost aceea de a transforma muzica și poezia tinerilor de atunci în „ode” la adresa lui Nicolae Ceaușescu, iar prin aceasta, indiferent de meritele sale poetice, Adrian Păunescu se înscrie ferm în rândul celor care și-au făcut din susținerea regimului totalitar un mod de viață și o profesiune de credință.

În spiritul adevărului și în temeiul respectului față de victimele regimului comunist, IICCMER solicită încetarea oricăror manifestări publice menite să prezinte propaganda de tip ceaușist ca fiind un demers cultural autentic, trecând sub tăcere efectele sale devastatoare pentru viețile milioanelor de cetățeni ai României care i-au suferit rigorile”, se arată în comunicatul IICCMER semnat de președintele actual al institutului, prof. univ. dr. Daniel Șandru.

Andrei Păunescu, fiul inițiatorului Cenaclului, Adrian Păunescu, și deținătorul mărcii înregistrate „Cenaclul Flacăra”, a răspuns acuzațiilor luni seară, într-un interviu luat de scriitorul și gazetarul Ion Cristoiu pentru CristoiuBlog.ro. Câteva idei principale:

-„De ce IICCMER nu se ocupă de un adevărat asasinat al comunismului, interzicerea Cenaclului Flacăra? Am crezut că cei de la ICCMER sigur vorbesc despre asasinarea/interzicerea Cenaclului de către comuniști în 1985 pentru că, după cum s-a precizat în dosare de Securitate, promova capitalismul, promova o muzică occidentală, pentru că promova niște valori care nu erau specifice societății socialiste. Ei, nu, a fost invers” (Andrei Păunescu).

-„În afară de faptul că toată familia noastră a fost în pușcării politice – străbunicul meu, liberal, învățător, băgat în pușcărie de legionari, bunicul meu, Constantin Păunescu, băgat în pușcărie de comuniști, cu 15 ani de condamnare, a ieșit în 1964, când au ieșit toți -, îi deranjează faptul că lumea vine către fenomenul ăsta” (Andrei Păunescu).

-„Nu știu dacă să râd sau să plâng, pentru că eu am avut de gând, bucuros că s-a terminat cu restricțiile, să-l sărbătoresc – dacă se poate spune așa -, să fac un spectacol de ziua tatălui meu. Cum adică să renunțăm? Mi-au cerut în mod ferm să opresc acest spectacol. Nu m-au sunat, au scris pe o hârtie pe care n-a văzut-o nimeni. Vă mai dau o veste: Nu numai că mergem la Corbu și facem o noapte extraordinară, dar mergem și la Iași, în amfiteatrul Palace, pe 13 august și mergem peste tot” (Andrei Păunescu).

-„El (Adrian Păunescu, n.r.) în 1968, când Ceaușescu s-a opus militarismului sovietic, a trăit cu nădejdea cu care au trăit milioane de români, că ne putem desface de jugul sovietic. Și d-voastră, care erați atunci, cred, într-o tinerețe entuziastă, și tata spunea: Nu vreau cu Lenin și cu Marx, eu vreau cu unul de al meu! El pe naționalistul, pe patriotul Ceaușescu l-a lăudat, nedorind să fie la nesfârșit România sub Lenin și sub Marx, că nu se gândea nimeni să cadă comunismul atunci, să fim serioși!” (Andrei Păunescu).

-„Ce îi mai enervează referitor la Adrian Păunescu? În primii 10 ani de după ce tata a murit, 23 de statui ale lui Adrian Păunescu s-au ridicat pe tot cuprinsul României Mari: câteva în Basarabia, una chiar pe Nistru, câteva în Ardeal, câteva în Oltenia… În toată țara există monumente de bronz și de piatră cu Adrian Păunescu, pe care oamenii de acolo, în colaborare cu artiștii, cu sculptorii, le-au făcut, pentru că pe ei Adrian Păunescu i-a ajutat și dându-le un serviciu, și dându-le un cântec, și dându-le sentimentul că au o identitate și punând pe hartă Țebea, pentru unii chiar și Putna, scriind și implicându-se. Nu știu cine sunt acești oameni care cer interzicerea Cenaclului, dar eu zic că mult mai importanți sunt cei din toată țara care i-au ridicat cele 23 de statui și sutele de mii de oameni care… ne-au cerut în 2010, după ce tata a murit: nu opriți acest patrimoniu, nu opriți această obligație pe care o aveți să ne cântați în continuare despre România!” (Andrei Păunescu).

-„Știți ce? Tata a știut pe mâna cui să lase Cenaclul Flacăra și, încă din timpul vieții lui, asta ca să se termine cu toate discuțiile: Cenaclul Flacăra nu numai că este un fenomen cultural, așa, venit din polen și din nectar, nu, este în mod foarte pragmatic reglementat: este o marcă înregistrată pe care o dețin și pe care o folosesc cu onoare, cu bucurie și, sunt sigur, și cu competență!” (Andrei Păunescu).

Mai multe din interviul Cristoiu – Păunescu puteți urmări pe CristoiuBlog.ro sau în Jurnalul Video al lui Ion Cristoiu din data de 18 iulie 2022. VIDEO: (articolul continuă dedesubt)

Pe aceeași temă, un material realizat de jurnalistul Ion Spânu pentru Cotidianul.ro: Cenaclul Flacăra (VIDEO) Andrei Păunescu îi dă replica lui Daniel Șandru, directorul IICCMER

Nota Redacției: Pentru că în alte ocazii în care am exprimat opinii oarecum critice la adresa Cenaclului Flacăra – deși nu acesta era subiectul central al articolului -, am fost aspru criticați de internauți, nu vom comenta subiectul caracterului „comunist” sau „reformator” al acestei mișcări de massă din perioada 1973 – 1985 și a mișcării continuatoare post-1990. Cu bune și cu rele, Cenaclul Flacăra a influențat istoria literaturii și a muzicii din România, dând posibilitate de afirmare unor soliști renumiți care, ulterior, și-au continuat cariera individual, precum și unor formații desprinse din vechea mișcare: trupa „Totuși”, grupul folk „Ecoul”/„Partaj” ș.a. Rămâne la latitudinea istoricilor să judece contextul socio-politic al apariției, dezvoltării, închiderii și reînființării Cenaclului, rămâne la latitudinea criticilor de artă să judece valoarea literară și artistică a producțiilor din zestrea culturală a Cenaclului și a ucenicilor acestuia, rămâne la latitudinea publicului plătitor de bilete să decidă dacă participă sau nu la astfel de manifestări publice cu caracter privat, rămâne și la latitudinea Timpului să păstreze sau nu ceea ce va fi rămas demn de luat în seamă pentru generațiile viitoare.

Deși nu vom emite judecăți de valoare pe fond, puțină contextualizare nu strică. Ne întrebăm în ce măsură este îndreptățită o instituție precum IICCMER să ceară interzicerea unor spectacole artistice private în actualul context democratic, chiar și sub acuzația de promovare a unor idei „comuniste” – acuzație nedemonstrată până la capăt, fără o minimă analiză a artiștilor și a textelor care se vor expune la spectacolul de la Corbu. Până la a se lua la trântă cu Cenaclul Flacăra, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, finanțat de la bugetul de stat, mai are multe de făcut în ceea ce privește chiar fișa postului, adică expunerea regimului comunist de tristă amintire, a nedreptăților flagrante și a făptașilor acestora, a „memoriei exilului românesc” de după 1945 ș.a.m.d. O scurtă sondare a dorințelor foștilor deținuți politic, a foștilor exilați politic și a urmașilor acestora ar putea da mai multe direcții de acțiune pentru o instituție publică precum IICCMER, altele decât transformarea oportunistă în oficiu de cenzură ideologică pus în solda actualului regim politic. Amintim că, la „33 de ani de la Revoluție”, vorba comunicatului IICCMER, nu avem încă o Lege a Lustrației care să interzică foștilor nomenclaturiști comuniști și urmașilor acestora angajarea în posturi decizionale în cadrul noii orânduiri statale și politice, nu avem încă un proces al Comunismului și nici un dosar finalizat al crimelor din Decembrie 1989 și de la Mineriade.

Nu uităm faptul că, după 3 decenii de la Revoluție, membrii aceluiași partid din care face parte și dl. Daniel Șandru, numit în funcția publică de la IICCMER de însuși prim-ministrul „liberal”, au atentat la Libertate, Transparență, Democrație și Drepturile Omului în formă continuată, timp de doi ani, anulând Constituția României prin decrete propuse seara de premier în calitate de președinte al CNSU și semnate dimineața tot de premier, în calitate de conducător al Guvernului. Decrete prin care s-a interzis libertatea de mișcare, libertatea de exprimare, libertatea religioasă, libertatea de conștiință (reînviindu-se cenzura, concedierile politice și „crimă-gânditul”), dreptul la întruniri publice și prin care s-a încercat condiționarea oricărei libertăți de actul vaccinării cu un ser experimental ale cărui efecte adverse încă sunt subiect de investigare, încălcându-se astfel consimțământul informat al pacientului și libertatea de a decide asupra propriului organism. Nu am auzit de un proces asupra crimelor și afacerilor ilegale din timpul pandemiei. Pentru că, nu-i așa, actualul regim nu poate fi „pus la îndoială” decât de „conspiraționiști” sau „teroriști” (Cîțu dixit), nu și de colaboratorii sau angajații săi.

Liberalul” de la IICCMER, care astăzi vrea să interzică participarea la evenimente cultural-artistice unor oameni care le frecventează din proprie inițiativă, plătind bilet pentru asta, mai ieri își punea la fotografia de profil de pe Facebook mesaje de susținere a injectării experimentale inclusiv a copiilor. Mai ieri primea decorații de la regimul Iohannis, care a interzis participarea la Ziua Națională 1 Decembrie în 2020 și a condiționat-o de „certificat Covid” în 2021: medalia aniversară „Centenarul Marii Uniri” în noiembrie 2021, după ce mai primise în 2016 de la Președinție ordinul „Meritul Cultural” în grad de cavaler, categoria „promovarea culturii”. Același regim Iohannis, care a gestionat politica pandemistă în 2020 – 2022, a provocat pagube nemaiîntâlnite domeniului cultural și educațional, prin restricționarea (interzicere sau condiționare) majorității evenimentelor culturale, întrunirilor publice în aer liber și/sau în spații închise, concertelor, conferințelor, lansărilor de carte și chiar pelerinajelor sau sărbătorilor religioase. (Spre rușinea lor, în mare parte artiștii nu au protestat fățiș împotriva măsurilor liberticide impuse de guvernul covidiot în domeniul cultural și HoReCa, alegând mai degrabă să-și constrângă publicul la vaccinare sau testare pentru a-și păstra accesul la microfon și posibilitatea unor câștiguri cât-de-cât palpabile, deși restricționate, condiționate și ciuntite.)

Mai mult, există semnale că, din toamna acestui an, aceiași guvernanți, cărora li s-a mai adăugat pe față și colaboratorul sub acoperire de la PSD, vor reinstaura dictatura „sanitară” deja implementată cu atât de mult sârg în ultimii ani. „Aceste luni de vară trebuie folosite pentru a lua măsurile de sănătate publică necesare, care ne vor ghida prin următoarea fază a pandemiei în cursul toamnei sau iernii. Eforturile de a limita pandemia trebuie să continue… un nou apel în favoarea vaccinării cu schema iniţială şi a vaccinării cu doze booster, pentru pregătirea viitoarelor campanii de vaccinare bazate pe vaccinuri împotriva variantelor Omicron, precum şi supraveghere şi testare pe tot parcursul anului. Autorităţile sanitare trebuie să asigure necesarul de contramăsuri medicale şi să dispună de planuri de urgenţă pentru o reîntoarcere în siguranţă la muncă şi la şcoală după vacanţa de vară”, a tunat comisarul UE pentru Sănătate, Stella Kyriakides, într-un un apel adresat luni miniştrilor Sănătăţii din cele 27 de state membre, citat de Agerpres. În aceeași zi în care fostul secretar de stat „liberal” cerea închiderea unor manifestări culturale, ministrul social-democrat al Sănătății primea ordin de la Bruxelles să pregătească restricțiile pentru la toamnă. În același timp în care UE a ratificat și prelungirea până la 30 iunie 2023 a principalului mijloc de condiționare a libertății, certificatul digital Covid, pregătind și noi achiziții de miliarde de seruri experimentale, pentru că un pașaport de vaccinare nu poate funcționa în lipsa vaccinurilor cu n doze de „rapel”.

De ce sunt posibile aceste recidive totalitariste împotriva drepturilor și libertăților fundamentale? Pentru că, în loc ca instituțiile care parazitează bugetul public să se ocupe de condamnarea pe fond a comunismului și de prevenirea reinstaurării lui în formă neo-marxistă, ele își fac imagine de apărătoare ale „democrației” știrbite de pandemie războindu-se declarativ cu Vladimir Putin, Nicolae Ceaușescu sau Adrian Păunescu – persoane care, fără nici un dubiu, sunt departe de a fi imaculate, dar care ne sunt fluturate drept ținte false pe agenda publică, în timp ce, pe la spate, ni se pregătește cea mai „liberală” dictatură politico-medicală, cu binecuvântare de la noua Romă de peste Ocean și de la noua Moscovă din Belgia.

Toate regimurile totalitare au dat libertate maximă în a condamna regimurile precedente, în timp ce critica regimului aflat la guvernare era interzisă, pedepsită sau ostracizată. De aceea s-au putut petrece crimele comunismului, pentru că „proletariatul” era ocupat să-i urască pe burghezo-moșieri sau capitaliști; de aceea s-au putut produce fărădelegile din starea de urgență/alertă, pentru că „societatea civilă” era ocupată să-i urască pe comuniști, pe Dragnea și pe „oamenii lui” Putin-vaccinistul-cu-Sputnik, adică pe… anti-vacciniști (!).

Dacă v-a dat de gândit această mică trecere în revistă a infracțiunilor regimurilor totalitare de ieri și de azi, vă puteți exprima păreri pro sau contra în secțiunea de comentarii, unde nu aveți nevoie decât de o adresă de e-mail (nu va fi vizibilă) și de un nume/pseudonim. Ne luăm angajamentul că vom aproba toate comentariile neinjurioase, în ritmul și în măsura posibilităților noastre tehnice.

3 thoughts on “CONTROVERSĂ: Daniel Șandru de la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului cere anularea manifestării Cenaclului Flacăra din 23 iulie de la Corbu. Replica lui Andrei Păunescu într-un interviu luat de Ion Cristoiu

  1. Acum toti acesti artisti se putea reuni fara legatura cu Cenaclu Flacara sau Paunescu!
    Eu am participat de cate ori s-a putut la Cenaclu si sigur ca era o libertate nesperata sa canti dupa ora 22. Dar era multa multa propaganda si intoxicare comunista acolo insa altceva nu aveam! Acum avem voie ( cat om mai avea) sa nu fim corecti politic!
    In privinta familiei Paunescu or fi fost bunicii in inchisori dar nu si tatal care a profitat din plin de comunism. Un poet genial dar ca om….Ma rog, despre morti numai bine!
    Ma intreb insa cand ne lepadam odata de trecutul nostru comunist? Nu mai avem alti poeti? Alti eroi?
    Pe de alta parte mai trebuie doar ceva rabdare si o sa avem din nou Cantarea Romaniei, Daciada, defilări si coruri muncitoresti…. De ce atâta graba?

    1. Bine înțeles că artiștii se puteau reuni și fără legătură cu Cenaclul, dar evenimentul de la Corbu e organizat de Andrei Păunescu în preajma zilei de naștere a tatălui său. Andrei Păunescu e deținătorul mărcii înregistrate „Cenaclul Flacăra” și face spectacole prin țară destul de frecvent. E de mirare că detractorul lui de la IICCMER n-a aflat decât de cel mai proaspăt concert dintr-o serie de mai multe. Vă dau dreptate în ceea ce privește depășirea trecutului nostru comunist. Din câte știu eu, Cenaclul și-a depășit partea comunistă a trecutului său, păstrând în repertoriu doar cântecele de dragoste și anumite cântece de țară. Dar ce ne facem cu denumirea ? „Flacăra”, ca și „Scînteia”,ține de mitologia comunistă. Ei bine, dacă ne uităm pe site la Radio Europa Liberă, și ei au simbolul torței cu Flacăra aprinsă! Până la urmă, noi cercetăm duhurile: lepădăm ce e rău, păstrăm ce e bun. Așa și cu lumea muzicală. Se poate face selecție între ce e depășit și ce e încă viabil, din câte știu se vine și cu cântece noi. Și, până la urmă, publicul plătitor de bilete e cel care decide dacă îi surâde mai mult să meargă pe plajă la Corbu sau pe plajă la Neversea! Sau poate alege muntele în schimb…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *