După ce a scos tricolorul de pe vehiculele Poliției Române, MAI va scoate și cuvântul DACIA. Ministerul condus de Lucian Bode cumpără 600 de mașini de la firma Automobile Bavaria, condusă de Michael Schmidt, prietenul lui Klaus Iohannis și cumnatul mafiotului rusofon Renato Usatîi. Sindicaliștii dau de înțeles că criteriile licitației de zeci de mii de euro au fost croite special ca numai BMW să se potrivească. ACTUALIZARE Iohannis dezminte suspiciunile
Din iunie 2023, Poliția Română va primi sute de automobile BMW cu transmisie automată în 8+1 trepte, în urma unui contract semnat de IGPR cu Automobile Bavaria SRL marți, 12 septembrie 2022. În condițiile în care Uniunea Europeană vrea să renunțe până în 2030 la mașinile cu motor termic, România își înlocuiește practic întreaga flotă de mașini de Poliție cu mașini germane cu o putere minimă de 130 kW, motor pe benzină, cuplu motor min. 290 Nm, tracțiune integrală 4×4 permanent. Iar asta, printr-un contract finanțat parțial din fonduri europrene, cu dedicație pentru industria germană și pentru pilele președintelui sas Klaus Iohannis.
ACTUALIZARE 23 SEPT. 2022: Președintele Klaus Iohannis a dezmințit vineri, 23 septembrie, orice implicare în câștigarea licitației privind dotarea Poliției Române cu 600 de autovehicule de către firma Automobile Bavaria SRL, distribuitoare a mărcii BMW în România, condusă de prietenul său, Michael Schmidt. Vizibil deranjat de insinuările presei și ale sindicatului EuroPol, Iohannis a afirmat, cu subînțeles: „eu personal nu am nicio treabă cu această achiziție, dar dacă există… suspiciuni, atunci mă aștept la clarificări și cam foarte repede”.
Jurnalist: Și încă o întrebare, dacă îmi permiteți: Poliția Română a anunțat că va cumpăra 600 de autoturisme BMW pentru dotarea polițiștilor din stradă. Sindicatele din Poliție acuză faptul că a fost cu dedicație acest contract, sunt cumpărate de la Automobile Bavaria, și vorbesc despre prietenia dintre dumneavoastră și proprietarul acestei companii, spunând că este un contract cu dedicație.
Președintele României: „Acum, despre prietenia cu mine pot să vă spun că nu a contat, cu siguranță, iar informațiile mele despre această procedură sunt doar cele care au apărut pe sursele deschise, adică pe media. Însă, pot să vă spun un lucru foarte clar, dacă există suspiciuni, atunci avem suficiente autorități competente să verifice aceste lucruri. Și, dacă îmi permiteți, mă aștept ca aceste autorități să verifice toate lucrurile la sânge. Este inadmisibil, din punctul meu de vedere, ca numele meu și poziția mea să fie trase într-o chestiune care poate fi verificată tehnic. Cred că este evident pentru toată lumea că eu personal nu am nicio treabă cu această achiziție, dar dacă există, încă o dată, dacă există suspiciuni, atunci mă aștept la clarificări și cam foarte repede”, a afirmat președintele Klaus Iohannis vineri, 23 septembrie 2022, la San Francisco, la finalul întâlnirii sale cu antreprenorii români din Silicon Valley (SUA), potrivit paginii web a Administrației Prezidențiale.
ȘTIREA INIȚIALĂ: Potrivit sindicatului polițienesc EUROPOL, specificațiile impuse de licitația desfășurată de IGPR erau atât de stricte încât cam un singur model de autospecială le putea îndeplini: BMW 320ix. Polițiștii se mai plâng și de faptul că această autospecială nu este suficient adaptată nevoilor lor, în principal neavând compartimentare interioară.
Tunul cel mare, observat de jurnalistul Bogdan Tiberiu Iacob de la inpolitics.ro, este că cele 600 de BMW-uri vor fi intermediate Poliției Române de firma Automobile Bavaria SRL, condusă de ani de zile de prietenul de nădejde al lui Klaus Iohannis, Michael Schmidt. Cel care i-a furnizat fostului primar de Sibiu mașini de protocol pentru instituția pe care o conducea, i-a închiriat un apartament la București în preajma alegerilor prezidențiale din 2014 și i-a avut ca oaspeți în iulie 2022 pe președinte, premier și mai mulți membri ai Guvernului României la un festival săsesc pe care-l organizează într-o localitate din județul Brașov. O prietenie foarte profitabilă, ale cărei roade se culeg toamna pe spezele poporului român!
În timp ce președintele Klaus Iohannis și premierul Nicolae Ciucă participau, veseli, în vară, la festivalul Ovăzului, Săptămâna Haferland, organizat în comuna Criț din județul Brașov de vechiul prieten al sasului sibian, afaceristul Michael Schmidt, poliția din subordinea lui Bode pregătea o licitație pentru un mega-contract, poate cel mai mare de acest gen de după Revoluție, relevă inpolitics.ro.
Criteriile licitației au fost stabilite în așa fel încât să excludă majoritate competitorilor locali, în special firma Renault care produce DACIA Logan, mașina „națională” cu care a fost înzestrată până acum Poliția Română, observă sindicaliștii de la EuroPol. O licitație la care, ce să vezi, o singură ofertă a fost depusă și acceptată, cea a Automobile Bavaria SRL, pentru achiziția de 600 de mașini BMW cu specificații de lux, care vor costa statul român și, parțial, bugetul european câteva zeci de milioane de euro.
Automobile Bavaria SRL este importator oficial al mărcii BMW în România și e condusă de ani de zile de afaceristul german de origine română Michael Schmidt, furnizor de mașini de lux, din vremuri vechi, pentru Klaus Iohannis și care i-a asigurat sibianului o locuință de lux pe durata campaniei electorale în urma căreia a fost ales președinte în 2014. De asemenea, Schmidt e prezent adesea în anturajul președintelui în cadrul unor deplasări oficiale externe. Amănuntul poate cel mai interesant e că germanul e căsătorit cu Veronica Usatîi, sora unui mafiot rusofon din Republica Moldova, care a participat și ea la închirierea apartamentului bucureștean către Klaus Iohannis în 2014, precum și la organizarea festivalului Haferland din 2022, unde invitat a fost președintele și o bună parte din guwernul „lui”.
Redăm, mai jos, comunicatul de presă al sindicatului Europol, care demonstrează cu lux de amănunte felul în care licitația prin care va fi schimbată flota de automobile a Poliției Române a fost mânărită astfel încât contractul să-i fie atribuit firmei prietenului președintelui și să contribuie la stimularea economiei germane, în locul celei române (Renault și Ford fiind doi producători de mașini cu fabrici în România, care nu s-au înfățișat la licitație pentru că, probabil, nu „corespundeau cerințelor”). De asemenea, câțiva comentatori de pe site-ul EuroPol semnalează că, dacă s-ar fi dorit, ar mai fi existat și alte modele în afară de BMW 320ix care să se califice pentru licitație. Dar cum ar mai fi prosperat atunci prietenia româno-germană? (articolul continuă mai jos)
„Așa cum vă transmiteam zilele trecute, la nivelul IGPR a fost desfașurată o licitație în vederea contractării, în cadrul proiectului ,,Dezvoltarea unui sistem mixt mobil de monitorizare a traficului rutier privind încălcarea regulilor de circulație” finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare (P.O.I.M.) axa 2.5, a unui număr de maxim 600 de autospeciale de poliție destinate specialității ”rutieră”.
Licitația a fost una ,,cu cântec” am putea spune noi, întrucât specificațiile tehnice pe care producătorii trebuiau să le îndeplinească au fost foarte dure, însa UNA a sărit în evidență: se dorea o autospecială cu o putere minimă de 130 kW, motor pe benzină, cuplu motor min. 290 Nm, tracțiune integrală 4×4 permanent (AWD), tipul caroseriei să fie AA, iar transmisia să fie automată pe o cutie de minim (atenție!) 8+1 trepte. Aici licitația a devenit extrem de interesantă! Încă de la apariția anunțului de participare (15.05.2022) am stat și am căutat ce modele de autovehicule s-ar putea mula pe aceste specificații.
Nu mică ne-a fost mirarea când, dupa aproximativ 2 săptămâni de căutări și discuții cu reprezentanți ai marilor dealeri auto, am ajuns la concluzia că SINGURA marcă ce ,,pică” pe aceste specificații este BMW. Iar tipul de BMW este 320ix. Acum, nu o să fim noi cei cârcotași, fiind relevant faptul că vom primi multe (sperăm la mai mult de una pe județ) autospeciale ,,adevărate” de poliție, așa cum multe țări (toate) din blocul comunitar au în dotare. Dar nu putem să nu ne întrebăm retoric – oare chiar atât de importantă era acea cutie de 8+1 trepte?! IGPR-ul nu putea să lărgească puțin sfera și să solicite o plajă mai largă pentru ca tot ce înseamnă producător auto de marcă să participe la licitație?!
Revenind la procedura de achiziție, pe data de 12 septembrie 2022, IGPR semnează și primul contract subsecvent cu Automobile Bavaria, la mai puțin de o lună după semnarea acordului cadru. Astfel, reprezentantul BMW România va trebui să livreze în maximum 270 de zile (așa cum prevede caietul de sarcini) 100 de autospeciale cu următoarele caracteristici și dotări:
- categoria M1;
- combustibil BENZINĂ;
- cilindree min. 1900 cm3;
- motor min. 4 cilindrii, min. 130 kW, min. 290 Nm cuplu;
- transmisie 4×4 permanent, cutie automată min. 8+1 trepte;
- 1 set roti cu pneuri de vară și unul cu pneuri de iarnă;
- roată de rezervă + cric + cheie roti;
- volan reglabil pe două direcții cu comenzi montate pe el incluse;
- ABS, ESP, ASR;
- min. 4 airbag-uri;
- proiectoare ceață;
- viteza maximă – min. 210 km/h;
- accelerație de la 0 la 100 km/h – max. 8 secunde;
- 5 locuri;
- culoare alb + inscripționare specifică;
- climatizare min. 1 zona;
- oglinzi retrovizoare cu degivrare și reglare electrică;
- scaun șofer reglabil pe 3 zone;
- geamuri electrice;
- covorașe față/spate cauciuc;
- priză suplimentară portbagaj min. 10A;
- rampă optico-acustică;
- acumulator suplimentar identic cu cel de bază.
Noutatea apare la rampa de avertizare – autoritatea contractantă a solicitat posibilitatea pornirii/opririi independente, pe toată circumferința rampei, a luminilor roșii și/sau albastre, ceea ce nu am mai văzut de la rampele montate pe MCV-uri. De asemenea, se dorește ca rampele de avertizare să poată lumina în minim 5 moduri diferite selectabile.
Garanțiile solicitate sunt de minim 6 ani pentru rezistența la coroziune a caroseriei și minim 3 ani pentru echipamentele din dotarea autospecialei și inscripționării. În situația în care autospecialele suferă defecțiuni ce necesită transportul la o unitate service în perioada de garanție, furnizorul este obligat să asigure asistența tehnică 24/7, excepție făcând situațiile accidentelor rutiere. Prețul contractat pe o autospecială este de 163.343,41 lei (aprox. 33.200 euro). Primul lot de 100 de bucăți este așteptat să intre în dotarea Poliției Române cel târziu în iunie 2023.
De asemenea, nu putem să nu observăm faptul că în continuare, în ciuda TUTUROR insistențelor, evenimentelor, reportajelor, exemplelor etc. pe care atât noi, cât și opinia publică, le-am transmis în ultimii ani, factorii de decizie din Poliția Română continuă să pună eticheta de ,,autospecială” unui autoturism pe care se lipește un doar un colant pe care scrie POLITIA și pe care este montată o rampă. În continuare nu se cere șasiu întărit, nu se cer accesorii specifice muncii din dotare (lumini suplimentare montate, compartimentare separată pentru persoanele conduse la sediu, compartimentare separată în portbagaj pt accesorii specifice etc.), ci pur și simplu un autoturism ”chior”.
Chiar dacă salutăm reducerea de aproximativ 15.000 euro făcută de BMW la fiecare autospeciala, nu putem să nu ne întrebăm dacă factorii de decizie, în birourile lor, unde se uită la televizor și se laudă cu ,,achizițiile” făcute, se pot gândi și mai departe de atât. Noi ne-am plictisit sincer să vizionăm conferințe de presă în care reprezentanții IGPR și ai MAI prezintă achizițiile de tehnică sau de mașini ca fiind mari realizări, deși acestea ar trebui să fie dotări normale, de bun simț.
Trebuie să se înțeleagă odată pentru totdeauna faptul că o ,,achiziție” nu se face doar din birou, ci în primul rând după ce vorbești cu beneficiarul final al acesteia, respectiv polițistul conducător auto care poate evidenția din practică standardele și dotările necesare unei mașini de poliție. Degeaba încearcă specialiștii din IGPR să ia ochii opiniei publice cu autoturisme de marcă, dacă la primul drum cu un conducător auto aflat în stare de ebrietate, acesta din urmă începe să dea cu picioarele și capul în polițiștii din ,,autospecială”, îi va scuipa sau își va face nevoile fiziologice în ea, întrucât, în final, concluzia va fi una singură – „autospecialele” nu își vor demonstra utilitatea pentru munca de poliție din segmentul stradal”, se arată în comunicatul semnat de „echipa Sindicatului Europol”.
Câteva comentarii relevante de la aceeași adresă, probabil scrise de oameni din breasla polițiștilor (comentariile de la postarea de pe Facebook sunt și mai „ofertante”):
„Sper sa nu gresesc, dar s-ar fi mulat pe cerinte si Jaguar XE P300 AWD automat, Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0 Turbo AT8 AWD si Maserati Ghibli Modena S Q4. Asadar, care a fost factorul care a făcut BMW 320ix mașina perfectă cererii?”, se întreabă George Timoftei.
„Deci licitația a fost aranjată. Dacă erau mai flexibili putea intra și Porsche. Porsche folosit de nemți”, spune Pascu.
„Bun pentru acea achiziție, este nevoie de o mașină confortabilă pentru acea muncă, ofițerii trebuie să patruleze 10 sau 12 ore și au nevoie de o mașină confortabilă, sigură și de încredere. Pe lângă faptul că este o mașină testată de poliția germană”, susține Paul Popa.
„Un Ford Interceptor nu puteau sa le treacă prin gând! Acolo nu merge cu șpagă”, e de părere și Andrei.
Dacă vă pricepeți la mașini și/sau la politică, vă invităm să ne scrieți în secțiunea de comentarii a acestui articol!
Mirarea ar fi fost sa nu cumpere masina germana! Pai ai cu vasali suntem ai rusilor? Cei cca 18l/ 100 de km sunt un mizilic in criza asta de benzina!