
Controversa Pascaliei în România Interbelică. ÎPS Teodosie și prof. Carmen Ciornea dau explicații despre cum s-a decis actuala configurație a datei Paștilor pe vechi și a calendarului pe nou în Biserica Ortodoxă Română. VIDEO
IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a luat parte, miercuri, 31 mai 2023, la Conferința Națională „Controversa Pascaliei în România interbelică” organizată de conf. univ. dr. Carmen Ciornea la Universitatea Ovidius Constanța, cu participarea și a Părintelui Bogdan Moise, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă din Constanța și a lectorului universitar Dr. Ionuț Butoi. Pentru mulți dintre cititorii presei online este poate necunoscut faptul că Biserica Ortodoxă Română a trecut la calendarul îndreptat în 1923 și a sărbătorit Paștile pe stil nou doar în 1924, ulterior revenind la sărbătorirea pe stil vechi doar a Paștilor, din motive de comuniune cu restul lumii ortodoxe care nu a agreat schimbarea calendarului, astfel încâr măcar principalul praznic creștin să fie sărbătorit în comun de toți creștinii ortodocși. Cititorul neavizat cu siguranță nu știe că ideile care au fost stârnite în 2023 de intelectuali politici cu pretenție de teologi chiar în Săptămâna Patimilor au mai fost iscate și în urmă cu 100 de ani, când au și fost tranșate de BOR prin soluția de compromis a adoptării calendarului îndreptat, dar a păstrării vechii Pascalii.
„Conferința națională propune o evaluare onestă a problematicii pascaliei, fără derapajul în emoțional și superficial, prin examinarea articolelor redactate în presa anilor 1928-1929 în România interbelică. Exercițiul de memorie privind controversa de proporții asupra pascaliei din acea perioadă a României Mari este necesar și util pentru a nu repeta greșelile trecutului. Pascalia este o hotărâre a Bisericii adoptată la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325 d.Hr.) cu scopul serbării unitare a evenimentului Învierii Mântuitorului Hristos în toată lumea creștină. Ea nu s-a dorit a fi un factor de unire exterioară cu creștini de alte confesiuni și nici nu face abstracție de data variabilă a Paștelui iudaic care a precedat-o cronologic pe cea a Paștelui creștin și care înglobează alte semnificații”, a precizat conf. univ. dr. Carmen Ciornea, organizatorul evenimentului, pentru Arhiepiscopia Tomisului (pagina de Facebook).
ÎPS Teodosie: Calendarul iulian a fost îndreptat în Biserica Ortodoxă (Română, n.r.) la 1923 doar pentru sărbătorile din afara Paștilor, dar Paștile, cum n-au putut să îndrepteze toate Bisericile calendarul, au rămas pe calendarul neîndreptat
„În perioada interbelică au fost discuții care s-au epuizat. Au provocat niște frământări și datorită faptului că patriarhul (de atunci, n.r.) era ocupat cu niște treburi lumești. Sigur, politica trebuie să stea neutră față de Biserică sau Biserica față de politică. Biserica trebuie să fie neutră față de politică pentru că politica este cea care aduce, de multe ori, prin imixtiunea sa în treburile Bisericii, poate aduce tulburare ca și în cazul acesta (privind schimbarea datei Paștilor, n.r.).
Mie mi-a spus un bătrân care nu știa multă carte, dar citea toate cărțile. Eu eram copil la Seminar, el era vecin peste apă, peste Bistrița și îi plăcea să discute cu mine: Știi că eu citesc Biblia, că stau mult, că stau singur și Biblia îmi place cel mai mult. Nu știu s-o interpretez, dar eu îți spun ce-am înțeles din Apocalipsă: desfrânata cea mare din Apocalipsă nu-i alta decât politica!
Am reținut și mi se pare că are dreptate. Asta-i concluzia teologică a unui bătrân care știa doar să citească, dar căuta să dea și interpretări. Sigur, nu se poate fără politică. Politica o avem din Vechiul Testament, Dumnezeu a așezat pe Moise conducător politic al poporului evreu și pe Aaron, conducătorul religios. Deci nu putem fi în afara politicii, dar nu trebuie să existe un amestec ci doar un dialog între politică și reprezentanții Bisericii.
Concluziile sunt liniștitoare, dar dezbaterile au fost atât de furtunoase și atât de colorate și de pline de valuri care produceau îngrijorări.
Sigur, s-a propus, dar nu s-a și dispus schimbarea Paștelui. Paștele a rămas pe Pascalia veche pentru că aceasta e Pascalia celorlalte Biserici Ortodoxe. Nu se pot sărbători Paștile de două ori cum s-au propus acele aberații, dar aici se vede că Dumnezeu conduce Biserica și nu oamenii, că n-a îngăduit Dumnezeu să se schimbe Pascalia pentru că acest calendar e științific. Într-adevăr, nu este o dogmă, este un ceas, dar știința aparține lui Dumnezeu! De aceea s-a luat ca reper echinocțiul. Și dacă a rămas în urmă, sigur, îl punem înapoi până în data echinocțiului cum a fost atunci, la Sinodul I Ecumenic de la 325 echinocțiul era în urmă cu 3 zile, s-a statornicit la 21 martie, că aceasta e data. Da, cei de-atunci au pus o îndreptare echinocțiului, dar nu și-au luat măsurile strategice ca să nu mai rămână în urmă anul, să se mute echinocțiul în virtutea inerției și, de aceea, iată, calendarul iulian a fost îndreptat în Biserica Ortodoxă (Română, n.r.) la 1923 doar pentru sărbătorile din afara Paștilor, dar Paștile, cum n-au putut să îndrepteze toate Bisericile calendarul, au rămas pe calendarul neîndreptat – nu calendarul schimbat, cum am atras atenția, că nu este schimbat, e îndreptat!
Îmi pare bine că am stat aici, mi-ați pus și mie răbdarea la încercare, dar bine că am stat să lămurim și pentru cei ce sunt aici și pentru cei ce vor mai lua cunoștință de această temă interbelică pe care ați adus-o ca să mai produceți puțină frământare, nu zic tulburare!
Deci, dacă cei de atunci un pic s-au tulburat, s-au frământat, până la urmă s-au lămurit. Să nu-i mai tulburăm și frământăm pe cei de acum, că nu se știe dacă se mai lămuresc! Acum problemele sunt mult mai incitante, de aceea să avem grijă cum vor penetra concluziile acestui studiu. Sigur, nu e același context. Bine că au fost aici prezenți profesori de teologie care pot să vegheze mai departe”, a declarat ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, la finalul conferinței transmise de „Lumina Cuvântului” și de pagina de Facebook a Arhiepiscopiei Tomisului. (continuarea, sub VIDEO)
V-ar mai putea interesa și…
2 thoughts on “Controversa Pascaliei în România Interbelică. ÎPS Teodosie și prof. Carmen Ciornea dau explicații despre cum s-a decis actuala configurație a datei Paștilor pe vechi și a calendarului pe nou în Biserica Ortodoxă Română. VIDEO”