Foto: apuseni.info

Scurtul drum de la 10 la 21: CENZURA nu înseamnă doar suprimare postfactum, ci și desființare din fașă: Florin Chilian și Ciprian Mega detaliază cum creațiile lor au fost ținute departe de publicul românesc

În contextul recentei cenzurări brutale de către YouTube, aparent la comandă politică, a jurnalului video al gazetarului Ion Cristoiu, un om cu peste 50 de ani de experiență în presa română ante- și post-decembristă, de către o absolventă de Jurnalism care n-a profesat niciodată în breaslă, ci mai degrabă în apropierea cabinetelor guvernamentale și lobbyste, revine în atenția publicului articolul 30 din Constituția României privind libertatea de exprimare și inviolabilitatea ei, potrivit căruia „Cenzura de orice fel este interzisă”.

Însă cenzura este un fenomen mult mai insidios în România „liberă” și „democrată” de după 1989, condusă de niște găști și confrerii cu instincte neocomuniste, care întâi monopolizează instituțiile de difuzare a informației de orice fel, apoi se apucă de tăiat în carne vie. Astfel, cenzură presupune nu doar ștergerea unui mesaj sau a unei opinii după ce aceasta a fost exprimată, ci și împiedicarea ei de a-și atinge audiența, destinatarii – proverbiala expresie „you have the freedom of speech, but not the freedom of reach” (ai libertate de exprimare, dar nu și libertate de impact).

Vom studia două povești semnalate recent: cantautorul Florin Chilian dezvăluia pe contul lui de socializare că melodia ZECE, prima din România care a atins un milion de vizualizări pe YouTube, a fost refuzată timp de 3 ani de radiodifuzorii naționali, pe motiv că vremea muzicii doar cu pian și voce ar fi fost trecută de mult. Regizorul Ciprian Mega, care tocmai își prezintă în avanpremieră filmul „21 de rubini”, mărturisea și el că a avut de luptat cu cei care fac programul cinematografelor, care pretindeau că publicul din România nu mai „gustă” producții românești. În ambele cazuri, cenzorii nu aduceau nici o dovadă în sprijinul afirmațiilor lor, de la sondaje de opinie până la date analitice, ci se bazau pe autosuficientul argument „știm noi mai bine”.

Prejudecata difuzorilor, a redistribuitorilor, ucide din fașă producții artistice românești, verdictul fiind că publicul nu mai consumă așa ceva. Dar pe măria-sa publicul cine l-a întrebat de preferințe? Au decis niște semidocți din neo-comitete de cenzură în locul lui! Și ne mirăm de ce starea culturii române este la nivelul la care este la 33 de ani de la Revoluție? Pentru că acești monopoliști nealeși de nimeni în industria muzicală, la fel ca în toată industria românească, au dat cu interesul național de pământ și au format ei, cu de la sine putere, generații de sclavi economic și analfabeți cultural!

Iată povestea lui Florin Chilian despre cântecul „Zece”, care a fost refuzat timp de 2-3 ani de către radiodifuzori:

„Vă salut, prieteni! Sunt Florin Chilian și-am să vă spun povestea unui cântec refuzat: ZECE, un cântec refuzat! Povestea lui „Zece”, așadar, un cântec care a adunat câteva minuni, măcar pentru mine: este prima piesă românească ce a depășit un milion de vizualizări pe canalul YouTube, atunci când încă nu se cumpărau cu roboțeii ăia de pe net!

Este piesa care a fost refuzată, vreme de 3 ani, de către toți, dar absolut toți directorii de radio din România, cu vorbe de tipul: dar ce-ai, bă, te crezi Bach? S-a schimbat muzica, nu mai ești tu Bach! Nu mai există muzică cu voce și cu pian! Unde te crezi, nu mai e secolul XVI – XVII?!

O piesă pe care am insistat s-o fac numai cu voce și pian deși absolut toată lumea era împotrivă, nu vreți să știți care a fost ultimul argument, le-am zis: eu ți-o plătesc, da, în studio, așa se face – doar pian și voce!

„Zece”, piesa care a reușit să fie difuzată doar datorită unei povești de dragoste, a unui bun prieten care și-a pus la bătaie salariul pe două luni la MTV, Giovani Francesco îl cheamă, și, numai în urma câștigării acestui pariu, această piesă a fost difuzată pe MTV.

În doar câteva zile a ajuns să fie în absolut toate topurile pe locul întâi, cred că dacă aveau și un top din ăsta de bucătărie la MTV atunci, o emisiune muzicală, cred că și acolo era…

Și, după 8 luni, a fost scoasă foarte-foarte brusc, am spus: nu știm să mai vindem rate cardurile, noi aveam 8 – 13 vârsta de adresabilitate pentru reclame, pentru să vindem publicitate, ne-ai distrus rate cardurile, nu mai putem să facem nimic! A fost scoasă brusc…

Îi mulțumesc încă o dată bunului meu prieten Giovanni Francesco pentru această reverență: ZECE, povestea lui!”, declara cantautorul Florin Chilian în 2017 la Radio România Reșița, conform unei înregistrări postate pe pagina lui de Facebook la 10 octombrie 2023.

Chilian a mai adăugat în introducerea postării, precum și într-o redistribuire din 16 octombrie, următoarele:

„Melodia “Zece” a fost scrisă în anul 1997, iar artistului Florin Chilian îi place să spună acum, la două decenii distanţă, povestea lui “Zece”, povestea unui cântec refuzat. Timp de trei ani această piesă a fost refuzată de radiodifuzori care motivau că nu se mai face muzică doar cu voce şi pian. Cu ajutorul unui prieten, cântecul a ajuns după atâta aşteptare să fie difuzat pe canalul de televiziune MTV unde a urcat în topuri de la prima apariţie. https://www.youtube.com/c/ChilianFlorin

”Zece” este prima piesă românească care a depăşit pe youtoube un million de vizualizări.

Melodia apare editată în albumul ”Zece porunci”, în 2005. Iniţial s-a numit ”Rebus”, artistul fiind un împătimit al jocului încrucişărilor de cuvinte şi după spusele sale, are la bază emoţia primară şi joaca mentală”.

Într-o altă postare, artistul se plângea că nici una dintre melodiile de pe ultimul său album publicat nu a fost preluată de radiourile românești, deși a înregistrat vânzări record pe suport de CD:

„ „Autistul, nu-l mai goniți pe Brancusi” – Albumul asta… E prea deștept pentru proștii de români, mi-au spus toti directorii de programe muzicale de la radiourile din România. Ca atare, nici o piesa de pe el nu a intrat la difuzare nici măcar o secundă pe nici un canal de media. Cu toate astea, am fost recompensat pentru el cu Discul de Aur si cu Discul de Platina pentru vânzări. Este ultimul material discografic din Romania recompensat cu aceste distincții si ma tem ca așa va ramane în pofida platformelor media unde evoluează la audiente de vis o mare parte dintre colegii mei”, a scris Florin Chilian într-o postare mai amplă din 13 octombrie 2023.

La rândul său, regizorul Ciprian Mega spune că recent lansatul său film „21 de rubini” a fost condiționat la participarea în festivaluri occidentale de suprimarea pasajelor ideologic inconveniente din peliculă, iar pe plan intern anumiți decidenți ar fi împiedicat pătrunderea filmului în cinematografe pe motiv că publicul din România nu mai „cere” filme românești. La fel ziceau și (pro)rușii din Republica Moldova, că producțiile de limbă română nu au căutare și, deci, nu merită expuse publicului!

„Nu vă ascund că filmul nostru, pentru că există o participare internațională și suntem în contact cu agenți internaționali, am avut și noi propuneri să mergem în mai multe festivaluri. Unul din ele e chiar în toamnă la Veneția, iar echipa de agenți italieni care ne-au și invitat la o discuție la Roma la un moment dat, în biroul unui avocat italian, pe mine și pe Silviu Ciobanu, ne-au spus: uite, calitatea filmului este până la un punct; de la un punct încolo, contează foarte mult ce lobby vom face. Bun, voi aveți niște probleme în film: asta, asta și asta – inclusiv partea asta cu sinagoga, cu care începe filmul! Tăiați lucrul ăsta și filmul va fi foarte bine plasat! Sigur că, la momentul respectiv, și îi mulțumesc lui Silviu Ciobanu pentru că m-a ascultat, că putea să spună: domnule, sunt producătorul filmului, uite, eu trebuie să recuperez ceva din banii ăștia, să câștig ceva de pe urma filmului ăstuia, mergem cum spun agenții! El a spus: nu, hotărâți ce avem de făcut și am hotărât că nu merge, nu-i drumul lui la Veneția.

Apoi, recent au fost discuții pentru festivalul de la Berlin cu un agent din Olanda. Iarăși, anumite secvențe – altele decât cele care deranjau la Veneția – ar fi trebuit scoase din film. Și, atunci, am luat hotărârea sa facem premiera.

Ați văzut că n-am lansat data de premieră de multă vreme pentru că am hotărât relativ recent să facem premierea acum, în toamna aceasta, pentru că filmul este pentru acum, acesta este momentul lui și eu, personal, ca autor de film, nu simt că am făcut un film care să le vorbească italienilor sau francezilor sau americanilor, mai ales, despre situația din România.

Nu, ăsta e un film pentru publicul român. Acuma, după ce discuți cu agenții și cu cei din festivaluri și iți pun barierele astea, mai apare o barieră puternică: a patronilor de cinematografe sau a celor care programează filme în cinematografe: domnule, nu este loc pentru film românesc! Asta spun întotdeauna, apoi: știți că publicul românesc este un public care nu gustă filme de artă sau nu gustă filme de un anumit nivel sau… În general, este un dispreț la adresa publicului român din partea celor care programează filme în cinematografe.

Cu toate acestea, uitați că am reușit să-l programăm și eu am toată speranța că filmul acesta își va întâlni publicul și că publicul românesc este, totuși, un public inteligent, către care nu s-a venit cu produse de genul acesta și cu mesaje cu care publicul să rezoneze”, a explicat preotul și regizorul Ciprian Mega, despre cea mai recentă producție a sa, filmul 21 de Rubini, în direct la Gold FM România, preluat de publicația noastră.

Până la urmă, tot publicul va avea ultimul cuvânt și, așa cum „nedigerabila” melodie ZECE a lui Chilian a strâns prima un milion de vizualizări pe YouTube, e de așteptat ca și „21 de rubini” de Ciprian Mega să aibă recorduri de vânzări la biletele din cinematografe!

Dar, ce ne facem cu producțiile care n-au trecut de fenomenul cenzurii nu ca suprimare postfactum, ci ca avort cultural, fiind ucise înainte de a fi difuzate?

2 thoughts on “Scurtul drum de la 10 la 21: CENZURA nu înseamnă doar suprimare postfactum, ci și desființare din fașă: Florin Chilian și Ciprian Mega detaliază cum creațiile lor au fost ținute departe de publicul românesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *