Mitropolitul Ardealului, în predica din 1 ianuarie 2025, explică despre calendar și pascalie: Pentru ca să nu ne deosebim noi cu data Paștilor de ceilalți ortodocși am păstrat pascalia veche, doar atât! În rest, toate sărbătorile cu dată fixă corespund calendarului firesc, calendarul îndreptat. VIDEO

În predica de după liturghia arhierească săvârșită la 1 ianuarie 2025 în Catedrala Mitropolitană din Sibiu, ÎPS Dr. Laurențiu Streza a abordat tema calendarului vechi și a celui „îndreptat”, spunând că este vorba doar despre un ceas ajustabil, care nu este sfânt în sine, ci Hristos prezent în Taina Sfintei Euharistii e Cel Care actualizează fiecare sărbătoare. Arhiepiscopul Sibiului a explicat de ce creștinii ortodocși sărbătoresc Nașterea Domnului și toate sărbătorile cu dată fixă pe calendarul nou, dar Învierea Domnului se ține pe calendarul vechi: pentru a avea o singură dată a Paștilor cu toți creștinii ortodocși. Însă, el a adaugat că data corectă a Paștilor ar putea fi între 22 martie cel mai devreme și 24 aprilie cel mai târziu, dar uneori aceasta e amânată până chiar și pe 8 mai la creștinii ortodocși.

„Iată cum s-a ajuns la 1935 că s-au întrunit toți ortodocșii la Atena într-un congres, profesorii și ierarhii și s-a hotărât ca să se păstreze (sărbătorirea Paștilor pe calendarul vechi, n.n.) pentru că cei care sunt în Biserica Rusă pe stil vechi toată Biserica, Biserica Sârbă la fel, pentru ca să nu ne deosebim noi cu data Paștilor de ceilalți ortodocși ne-am asumat sau am luat și am păstrat pascalia veche, doar atât!

Calendarul este îndreptat și toate sărbătorile cu dată fixă cad exact cum corespunde calendarul firesc, calendarul îndreptat. Dar, punând pascalia observăm și noi acum, punând-o și respectând aceleași principii – prima duminică după luna plină după echinocțiul de primăvară, prima duminică care vine după lună plină, că luna plină noi am pierdut-o uneori și așteptăm a doua lună plină și iată că apare intervalul între Paștile ținute pe stilul îndreptat de creștinii din Occident și Paștile noastre uneori depășește o lună de zile.

Intervalul pe care nu-l poate depăși data Paștilor este acesta: deci, prima duminică după lună plină după echinocțiu (echinocțiul de primăvară, n.n.) – prima duminică poate să fie 22, în 21 (martie, n.n.) fiind echinocțiul, și, fiind și lună plină – 22 (martie, n.n.) poate să fie cea mai apropiată dată a Paștilor și 23 – 24 aprilie poate să fie cea mai îndepărtată. Noi am avut Paștile și la data de 8 mai.

V-am spus lucrul acesta pentru ca să înțelegeți; că există și la noi în apropiere o mănăstire care ține pe stil vechi: ei s-au îndepărtat, ei nu vor să respecte rânduiala aceasta și se cred ei mai aleși și mai culeși. Noi înțelegem că am acceptat (să sărbătorim Paștile după calendarul vechi, n.n.) ca să ne bucurăm toți creștinii de Învierea Domnului la aceeași dată, dar nu putem să schimbăm toate și să spunem că am pierdut ceva, am pierdut „sfântul” calendar, trebuie să ni-l împrumute alții.

În privința sărbătorilor, prin Sfânta Liturghie sărbătoarea respectivă devine o realitate pentru noi, nu este o comemorare. Aicea este punctul principal: noi nu ne amintim acum de Tăierea Împrejur a Mântuitorului Iisus Hristos, ci noi am trăit-o prin Sfânta Liturghie, pentru că la Sfânta Liturghie este prezent în mod real Hristos, Cel Care S-a jertfit pentru noi, Care a primit Darurile noastre și le oferă Tatălui pentru ca acolo să vină și să ne împărtășească pe noi, pe toți. Prezența lui Hristos, Care vine cu toată istoria Lui, cu toată viața Lui… Orice sărbătoare, orice praznic împărătesc din viața Mântuitorului devine o realitate în momentul în care Biserica Îl cinstește, Îl preamărește și oamenii se pot împărtăși de El.

Nu înseamnă că o dată anume pusă pentru o sărbătoare nu mai poate fi schimbată. Sunt cazuri în care și sfinții care au dată fixă în calendar, de exemplu Sfântul Gheorghe, dacă sărbătoarea Sfântului Gheorghe cade în Săptămâna Patimilor, n-o să facem noi sărbătoarea Sfântului Gheorghe în Săptămâna Patimilor, ci se amână pentru a doua zi de Paști, a treia zi de Paști.

Deci, se poate schimba serbarea pentru că Hristos ne-o actualizează prin prezența Lui la Sfânta Liturghie. Sunt lucruri minunate, am dorit să vi le spun acum, la început de an, pentru ca să fim bucuroși dar, mai înainte ca bucuria să nu dispară de la noi, trebuie să fim recunoscători”, a explicat ÎPS Dr. Laurențiu Streza, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, în predica ținută pe 1 ianuarie 2025 după Sfânta Liturghie în Catedrala Mitropolitană din Sibiu.

VIDEO:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *