
Bîstroe: Iohannis MINTE POPORUL cu intenție. Abuz în serviciu? Unii dau cu sapa, alții dau cu mapa, însă mapa nu astupă groapa! VERIFICARE FACTUALĂ
La o săptămână după ce Ministerul Infrastructurii și Transporturilor din Ucraina a dat un comunicat oficial despre adâncirea (aproape dublarea) canalului Bîstroe și a brațului Chilia al Dunării, pretinzând inclusiv colaborarea României la acest proiect, la o lună și o săptămână după ce Comisia U.E. ceruse României un punct de vedere care, deși foarte bine scris, a fost trimis în ultima zi a perioadei acordate, Klaus Iohannis susține cu dezinvoltură că ucrainenii n-au adâncit canalul, ci doar au făcut lucrări de întreținere (deși ei înșiși au afirmat contrariul) și că nevoia i-a mânat (deși România le pusese la dispoziție Portul Constanța și brațul Sulina în acest scop) și că oricum nu se poate dovedi nimic până când experți, specialiști, comisii bilaterale vor verifica la fața locului că ceea ce spune Ministerul Infrastructurii de la Kiev că a făcut partea ucraineană se va dovedi fapt împlinit. Până atunci, oricine se pronunță pe tema Bîstroe în România slujește ori interesele opoziției (pentru că, întâmplător, ministrul transporturilor Sorin Grindeanu de la PSD a fost primul care a ridicat problema – urmat apoi de Tanczos Barna și Kelemen Hunor de la UDMR și de George Simion de la AUR – în afară de AUR, toată „opoziția” lui Iohannis se află la guvernare, n.r.), ori slujește interesele Rusiei de a băga vrajbă în „alianța” româno-ucraineană (care vrajbă a fost inițiată de gesturile și faptele ucrainienilor, că doar nu le-a comandat Putin să adâncească șenalul Bîstroe!). Pachețel de problemuțe și confuzii logice la onor. președintele României sau ditamai minciuna de stat cu premeditare? Vom încerca să demonstrăm mai jos, considerând că nu realitatea trebuie fact-check-uită (a fost deja!), ci doar „argumentația” lui Iohannis:
„Jurnalist: Aș vrea să vă întreb despre o știre care îi îngrijorează pe foarte mulți dintre români. Domnule Președinte, care este poziția statului român în ceea ce privește lucrările care încalcă toate convențiile bilaterale și internaționale, dragările care se fac în acest moment pe Canalul Bîstroe și pe Chilia? Aș vrea să vă întreb despre aceste lucrări, domnule Președinte, pentru că foarte mulți români sunt îngrijorați din acest punct de vedere. Când ați aflat dumneavoastră despre aceste lucrări de dragare și care este instituția care ar putea să oprească aceste lucrări în acest moment? Pentru că în urmă cu două zile ambasadorul Ucrainei a fost convocat la Ministerul Afacerilor Externe, i s-a cerut să oprească aceste lucrări și nu s-a întâmplat nimic de atunci. În acest moment, aceste lucrări au ajuns la 7 metri, dacă vor ajunge la 8 metri va fi un rezultat catastrofal pentru Delta Dunării.
Președintele României: Există o preocupare legitimă pentru Delta Dunării, însă nu trebuie să amestecăm îngrijorarea și măsurile concrete pentru prezervarea Biosferei Delta Dunării, pentru prezervarea biodiversității, nu trebuie să le amestecăm cu diverse abordări politice de moment. Dați-mi voie să vă spun că pe acel canal Bîstroe se draghează de ani de zile, fiindcă ucrainenii îl folosesc pentru navigare. Evident că aceste chestiuni sunt limitate de înțelegeri internaționale și trebuie respectate de toate părțile. Pentru a ști ce se întâmplă acolo, e nevoie să vorbim cu ucrainenii. Doar că acest lucru nu s-a prea întâmplat. (FALS! Ucrainenii au vorbit aici: „pescajul de trecere al navelor în tronsonul de la km. 0 al gurii Bîstroe al Dunării până la km. 77 al gurii Chilia este de 6,5 m, iar din km. 77 până la km. 116 al estuarului, de 7 m. La începutul invaziei rusești, pescajul maxim era de numai 3,9 m.” De unde rezultă că ucrainenii aproape că au DUBLAT adâncimea canalului Bîstroe și al brațului Chilia anume în ultimul an de zile, nu „de ani de zile”, cum pretinde Iohannis. Mai mult, ucrainenii susțin că „Lucrările de întreținere pe partea ucraineană a Dunării se desfășoară în cooperare cu Comisia Europeană, România și Comisia Dunării”, adică, potrivit lor, România știa și a colaborat la proiectul ucrainean. Sunt desuete, deci, inițiativele lui Iohannis: „Pentru a ști ce se întâmplă acolo, e nevoie să vorbim cu ucrainenii”. Nu, domnule președinte, faza convorbirilor a trecut, iar „prietenii” și „partenerii” noștri ne-au pus în fața faptului împlinit. Vor reuși discuțiile să reducă adâncimea apei pe brațul Chilia de la 7m la 3,9m? Lucrurile astea nu se fac din gură și nu se realizează post-factum!)
Am văzut că la noi o serie întreagă de politicieni s-au inflamat fără să verifice ce se întâmplă în fapt acolo și afirmațiile făcute de dumneavoastră sunt preluate, sigur, de la unii politicieni de-ai noștri care cred că au simțit o ocazie să se profileze un pic mai mult în spațiul public românesc, probabil în vederea alegerilor care vor avea loc anul viitor. (FALS, singurul politician care probabil că nu a „verificat ce se întâmplă în fapt acolo” este Klaus Iohannis, iar presa a aflat de subiect nu de la Sorin Grindeanu de la Pe-Se-De, ci de la Oleksandr Kubrakov, ministrul pentru infrastructură din Ucraina.)
Ucrainenii au solicitat să existe discuții la nivel de expert și cu Ministerul Transporturilor, și cu Ministerul Mediului, și pe alte paliere, pe Externe, evident. Aceste discuții nu au avut loc, dar ai noștri, inflamați și hotărâți, fac afirmații care nu au încă un fundament dovedit. Ucrainenii afirmă că ei draghează pentru întreținere și nu pentru altceva. Dacă este așa sau nu, e bine să se verifice, dar cred că este legitim să se verifice împreună cu ei. Până la urmă, este teritoriu național ucrainean. (FALS FLAGRANT: în comunicatul Ministerului Infrastructurii, ucrainenii afirmă exact contrariul, anume că lucrările nu au fost de întreținere, ci de adâncire/dublare a canalului Bîstroe și a brațului Chilia. Iohannis se dă de gol că nu cunoaște situația spunând, ca pentru sine: „dacă este sau nu așa e bine să se verifice”. Noi am verificat, discuții cu ucrainenii au avut loc în cel puțin 4 runde de negocieri pentru 4 tratate bilaterale sau internaționale pe care ucrainenii le-au încălcat: Tratatul privind regimul frontierei româno-ucrainene/2003, Acordul interguvernamental privind cooperarea în domeniul gospodăririi apelor de frontieră/1997, hotărârile reuniunilor părților la Convenția de la Espoo/2019 și 2020 și Acordul interguvernamental pentru punerea în aplicare a prevederilor Convenției privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră/2022. După cum reiese din răspunsul Reprezentanței României la UE către Comisia UE, „autoritățile române precizează că nu există un angajament asumat în mod responsabil de autoritățile de la Kiev în ceea ce privește dezvoltarea acestui proiect cu respectarea riguroasă a obligațiilor internaționale în domeniul protecției mediului, dezvoltarea acestuia cu finanțări UE putând avea consecințe negative asupra credibilității UE în raport cu angajamentele asumate vizând protecția mediului”. De unde până unde susține Iohannis că „ucrainenii au solicitat să existe discuții”, când istoria recentă a consemnat cel puțin 4 tratate PRECEDATE DE DISCUȚII pe care ucrainenii le-au încălcat sistematic?)
Și cred că este foarte bine ca politicienii noștri, înainte să țină discursuri inflamate, să lase experții și specialiștii să vadă ce se întâmplă real acolo, dacă se respectă sau nu se respectă legislația internațională, să se discute în bilateral, dar și cu Comisia Europeană, pentru a lua măsurile care se impun. Nu cred că în acest moment este potrivit să atacăm ucrainenii pe baza unor date incerte. Ei acum nu au nevoie să fie certați, au nevoie de sprijin, tocmai asta am spus înainte și tocmai asta am discutat la Summit. (FALS! Sprijin au primit ucrainenii așa cum rezultă din același răspuns al Reprezentanței României la UE către Comisia UE: „din perspectiva necesităților de transport maritim ale porturilor ucrainene la Dunăre, acestea au fost acoperite prin intermediul brațului Sulina. Creșterea exponențială din ultimii ani a traficului către și dinspre porturile ucrainene la Dunăre este în curs de acomodare atât prin creșterea capacității de tranzit a brațului Sulina, cât și prin alte măsuri de creștere a capacității de transport feroviar și rutier dinspre și înspre Ucraina”, ne precizează doamna Clara Staicu, specialista care a întocmit raportul părții române către Comisia Europeană. Deci ucrainenii au avut la dispoziție o alternativă de partea românească, dar au preferat să-și sape o alternativă la alternativă pe teritoriul „lor”, în sudul Basarabiei. Apropo, domnule Iohannis, la ce „să se discute în bilateral, dar și cu Comisia Europeană”, când vedem că acești pași au fost DEJA făcuți, iar ucrainenii nu s-au abătut nici un pas de la adâncirea cu premeditare a canalului Bîstroe pentru periclitarea echilibrului ecologic al Deltei Dunării? De ce calificați drept „incerte” niște date care au fost explicate CLAR atât de autoritățile române, cât și de cele internaționale, rămânând „incerte” doar pentru cine refuză să privească realitatea în față sau i-e lene să se documenteze? Alunecarea înspre eticheta de știri false ori politizate e un fel de-a afirma „nu-i adevărat ce vedeți cu ochii voștri, e adevărat doar ce vă spune președintele. Reinventăm „pixelul albastru”?)
Nu mă înțelegeți greșit, nu vreau absolut deloc să se tolereze lucrări care pun în dificultate biodiversitatea Deltei Dunării, dar nici nu pot să cred că este bine să ne ambalăm fără să știm exact despre ce vorbim aici. Eu cred că multe declarații care s-au făcut în ultimele zile sunt și nepotrivite, și neproductive, și invit pe toți cei care sunt preocupați să aștepte până când experții se întâlnesc, discută, verifică, concluzionează și vin cu un plan de măsuri. Este, după părerea mea, abordarea cea mai corectă și, până la urmă, cred că este și abordarea care ne duce la rezultate. Și ucrainenii probabil fac lucrări că vor ceva, și noi știm foarte bine ce vor. Cum porturile lor la Marea Neagră sunt blocate de ruși, ei vor să iasă undeva cu marfa lor. Cred că este de înțeles. (FALS! Ca „să iasă undeva cu marfa lor”, aveau deja la dispoziție brațul Sulina, precum și infrastructura feroviară și rutieră a României, atâta câtă o avem și noi! Iohannis se încăpățânează la săptămâni distanță să „verifice factual” lucruri deja afirmate cu subiect și predicat de autoritățile ucrainene – Ministerul Infrastructurii – și de autoritățile române – Ministerul Transporturilor și Reprezentanța României la UE. Toți experții s-au întâlnit deja, toate concluziile au fost trase deja, s-a stabilit chiar și un plan de măsuri, niciodată implementat de partea ucraineană: „În februarie 2019, cu ocazia reuniunii intermediare a Părților la Convenția de la Espoo, partea ucraineană s-a angajat să oprească toate lucrările de regularizare, să revoce decizia finală de realizare a proiectului, să realizeze o evaluare a prejudiciilor aduse mediului și să pregătească un plan de măsuri de reducere și de compensare a impactului de mediu. În decembrie 2020, cea de-a opta reuniune a Părților la Convenția de la Espoo a avertizat, din nou, Ucraina că lucrările de dragaj pe care le realiza pe brațele Chilia și Bâstroe încălcau prevederile Convenției”, se precizează în același răspuns al României către C.E.). Dar nu-i hazliu să-l auzim pe Iohannis, la fel ca în pLandemie, cum ne îndeamnă să ascultăm de „specialiști” și „experți”, să nu ne folosim prea mult gândirea critică și nici să nu confruntăm DATE DEJA EXISTENTE, pe care doar el ÎNCĂ le pune la îndoială?)
Dar și noi avem pretenții ca Delta Dunării să fie prezervată și protejată. Și asta este foarte bine de înțeles, dar calea pentru asta este, ca de obicei, calea diplomatică, calmă și cu experți. (Simpla clamare că „nu putem tolera lucrări care afectează biodiversitatea Deltei Dunării” sau că „avem pretenția ca Delta Dunării să fie protejată” nu asigură și realizarea acestui deziderat, iar dacă singura idee care îi vine post-factum lui Iohannis sunt discuțiile și expertizele, care au avut deja loc în repetate rânduri și nu au dus la nici un rezultat, atunci Iohannis se contrazice singur: susține ceva și face exact contrariul. Iar noi știm că nu poți obține rezultate diferite repetând aceleași acțiuni care au condus anterior la dezastru. Perseverare diabolicum est!)
Jurnalist: Când ați fost înștiințat? Că n-ați răspuns la această întrebare, domnule Președinte, despre lucrările ilegale.
Președintele României: Despre lucrări voi fi înștiințat atunci când îmi confirmă experții ce anume lucrări se fac (Rugăm „experții” să-l anunțe și pe președintele României despre știrile oficiale din Ucraina!, n.r.). Așa, că se fac lucrări, ştim, știe și Ministerul Transporturilor cam din octombrie. Deci nu e nicio noutate. Ei ne-au anunțat oficial că vor să facă lucrări de dragare, de întreținere și că vor să folosească canalul Bîstroe pentru a-și exporta marfă și noi le-am dat un acord provizoriu până când lucrările se clarifică și această chestiune a fost comunicată și Comisiei Europene. Deci nu-i absolut nimic nou aici. Cei care au încercat să facă o mare problemă din asta nu cred că au înțeles miza acestei perioade și nici nu mi se pare că preocuparea pentru Deltă este preocuparea numărul unu pentru ei. (FALS FLAGRANT, România a comunicat Comisiei UE exact contrariul, anume că NU este de acord cu DRAGAREA canalului Bîstroe de către ucraineni: „Având în vedere cele de mai sus, România nu poate fi de acord cu propunerea de adaptare a rețelei TEN-T indicative prin includerea brațelor Chilia și Bîstroe.”, se arată negru pe alb în răspunsul României către Comisia Europeană. Oare șeful statului român nu e la curent cu deciziile autorităților române?)
Jurnalist: O echipă Observator a fost ieri la Tulcea și a filmat în timpul lucrărilor de dragare acolo și sunt oficiali din Ucraina care susțin public faptul că acolo au fost efectuate lucrări majore. Să presupunem că Ucraina va accepta să măsoare specialiști români adâncimile de acolo. Concret, cum putem stopa aceste lucrări și dezastrul de acolo? Pentru că, repet, oficiali din Ucraina susțin că acolo s-au făcut lucrări majore.
Președintele României: Asta o să ne spună experții și specialiștii după ce se clarifică ce este acolo. (Incredibil cum tăgăduiește Iohannis datele furnizate de însuși Ministerul Infrastructurii Ucrainei: „de la kilometrul 0 al gurii Bîstroe a fluviului Dunărea până la kilometrul 77 al gurii Chilia, pescajul navelor este de 6,5 metri, iar de la kilometrul 77 până la kilometrul 116 al gurii Chilia – 7 metri”. E nevoie de specialiști români care să verifice factual datele furnizate de oficialii ucraineni? O face Iohannis pe Toma Necredinciosul sau pe Nisnaiul?)
Jurnalist: Păi, asta înseamnă să așteptăm rezultatul unor studii, în timp ce acolo se lucrează în continuare, nu?
Președintele României: Asta înseamnă să așteptăm rezultatele unor specialiști. Da, asta înseamnă. (Iohannis RECUNOALȘTE că unii lucrează cu mapa, iar alții lucrează cu sapa! Doar că groapa n-o să se mai astupe-n veci cu mapa!, n.r.)
Jurnalist: Deci, până atunci nu facem nimic. Și, domnule Președinte, dacă îmi permiteți, ați spus că înainte nu s-au purtat discuții. De ce nu s-au purtat discuții înainte de a ieși public cu declarații pe acest subiect?
Președintele României: Asta este o întrebare bună, care vă rog s-o puneți la aceia care au ieșit cu problema. (FALS! Iohannis ignoră cu rea-intenție faptul că nu Ministerul Transporturilor din România „a ieșit cu problema”, ci Minsiterul Infrastructurii din Ucraina! El încearcă să arunce cartoful fierbinte în mâinile „opoziției controlate”, care oricum se află în coaliția de guvernare girată și nășită chiar de el! Reiterăm faptul că teza „nepurtării discuțiilor” E FALSĂ, dacă toate tratatele precedate de discuții au eșuat, dacă am ajuns să „discutăm” cu Ucraina doar prin intermediul plângerilor la Comisia Europeană, ce discuții mai urmează? Unele la Tribunalul penal internațional?)
Jurnalist: Tot în chestiunea Bîstroe aș vrea să vă întreb și eu. În urma acestui avertisment pe care l-ați făcut pentru politicienii români, a existat și o poziție din partea Ambasadei Ucrainei care, de asemenea, cerea avansarea responsabilă de informații pentru a nu prejudicia relațiile bilaterale și a nu alimenta propaganda rusă. La un an de când a început războiul în Ucraina, și cu o intensificare a acestui tip de declarații, dumneavoastră sunteți îngrijorat că în sânul societății românești ar putea scădea sprijinul pentru Ucraina, că această retorică ar putea merge mai departe? A mai existat și subiectul preoților persecutați în Ucraina, și așa mai departe.
Președintele României: Cred că este o chestiune pe care trebuie să o vedem. Cu cât durează războiul mai mult, cu atât mai mulți oameni vor căuta alte subiecte, va apărea așa-numita oboseală. Ea este contraproductivă, fiindcă războiul, războaiele nu se câștigă de la sine. Războaiele se câștigă luptând și în cazul acesta primind sprijin. Ucraina primește sprijin și de la noi, și de la mulți alții. Și este corect așa. Deci, repet, este bine, corect și oportun ca Ucraina să fie sprijinită.
Dar sunt, evident, în toate ţările și alte preocupări politice și, cum noi ne apropiem de alegeri, ai noștri fug după notorietate și după teme interesante.
Nu am dat un avertisment politicienilor noștri, ci le-am făcut o recomandare să se ocupe de alte teme până când ne clarificăm ce se întâmplă acolo. Întotdeauna, în chestiuni bilaterale, în chestiuni practice, chestiuni de lucrări, este bine să știm ce se întâmplă și pe urmă să comentăm, nu invers.
Este, într-adevăr, important să păstrăm sprijinul populației pentru ce face România, adică pentru sprijinul pentru Ucraina, pentru întărirea Flancului Estic, pentru întărirea NATO, pentru a ne păstra valorile noastre.
Dar noi știm că există oameni care vor să abordeze altfel chestiunea. Nu mi se pare oportun și nu mi se pare oportun pentru România. Și cred că dacă se exagerează prea mult cu astfel de chestiuni care duc până la urmă la o oarecare tensionare a relațiilor bilaterale, atunci pot fi găsiți, și la noi, și în Ucraina, unii care vor fi mulțumiți și alții care vor fi nemulțumiți. Dar pot să vă spun sigur că vor fi unii care se bucură și aceia se găsesc la Moscova.” (PARȚIAL ADEVĂRAT! E natural ca atunci când doi se ceartă, al treilea să profite, dar „cei care se bucură la Moscova” n-ar fi avut nici un motiv s-o facă dacă, mai întâi, nu s-ar fi „bucurat” ucrainenii să ne facă o nefăcută la Ismail, în Bugeac! Nu iese fum fără foc, dar cine a pus focul, Moscova sau Kievul? Nemaipomenind de faptul că ucrainenii au avut suficiente ocazii chiar și înainte de război să cădem la pace pe subiectul Bîstroe, dar au dat cu piciorul la toate mâinile întinse de Româia! Cu atât mai mult pe timp ce război, când statul român și-a arătat solidaritatea atât față de refugiați, cât și în ce privește armamentul, n-ar fi putut și ucrainenii să acționeze „preventin” și să evite gesturi de natură să degradeze raporturile de bună vecinătate cu România? Dar nu le-a păsat, ei au impresia că dacă sunt la război li se cuvine și li se iartă orice, chiar și chestiuni ce nu țin de militărie, ci de diplomație. Insist asupra caracterului premeditat și perpetuu al disprețului pe care partea ucraineană l-a manifestat față de cea română în toate acțiunile sale recente de pe frontiera dunăreană comună.
Dacă e să discutăm despre propagandă și dezinformare, trebuie să vedem cum funcționează și cea ucraineană:
La data de 17 februarie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din Ucraina comunica oficial, în limba ucraineană: „Potrivit unui ordin emis de portul Izmail la 16 februarie, pe tronsonul de la kilometrul 0 al gurii Bîstroe a fluviului Dunărea până la kilometrul 77 al gurii Chilia, pescajul navelor este de 6,5 metri, iar de la kilometrul 77 până la kilometrul 116 al gurii Chilia – 7 metri. La începutul invaziei la scară largă, pescajul maxim era de numai 3,9 metri” – Sursa
La data de 18 februarie 2023, Ambasada Ucrainei la București comunica oficial, în limba română: „Toate lucrările de dragare pe Dunăre, desfășurate în prezent de către partea ucraineană, care sunt executate exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei, sunt de natură operațională curentă și vizează exclusiv întreținerea căii navigabile, adică asigurarea siguranței navigației prin menținerea caracteristicilor tehnice actuale, precum și eliminarea consecințelor de colmatare naturală.
Lucrările operaționale de dragare pe șenalul maritim navigabil, ca urmare a colmatării naturale semnificative, se execută în mod permanent de mai mulți ani în zonele specificate și convenite, în conformitate cu normele legislației ucrainene, acordurile și convențiile internaționale. În august 2022, partea ucraineană a informat Administrația Fluvială a Dunării de Jos cu privire la lucrările planificate.
În cazul în care partea ucraineană va planifica implementarea proiectelor majore diferite de cele operaționale curente, partea română va fi informată în prealabil și va avea loc convenirea acestora în conformitate cu legislația în vigoare, acordurile și convențiile internaționale” – Sursa.
Pe lângă faptul că ucrainenii nu își coordonează comunicarea oficială și vin cu două abordări diferite în două zile și în două limbi, care se bat cap în cap, una spunând la Kiev și alta spunând la București, ce concluzie mai putem trage? Că Iohannis a fost victima propagandei ucrainene? Având în vedere că răspunsurile de mai sus reproduc ad litteram ideile comunicatului Ambasadei Ucrainei, dar ignoră total realitățile dezvăluite de Ministerul Infrastructurii Ucrainei! Dar e inadmisibil să cazi victimă a dezinformării din poziția de șef al statului, având și un întreg aparat de consilieri la Cotroceni! Deci dacă nu e ignorant, atunci ce-i mai rămâne lui Iohannis să fie: ventilator cu premeditare al unor minciuni? Asta numai testul cu detectorul de minciuni ne mai poate lămuri! Sau, vorba lui Iohannis, „experții” și „specialiștii”! Pe când un control mintal obligatoriu pentru promovarea școlii de conducători ai statului? )
(Sursa: Presidency.ro. Comentariile în italics puse între paranteze aparțin redacției.) Citiți și:
Individul asta vrea SI REUSESTE să distruga complet România! Daca Ceausescu a meritat impuscat atunci pentru asta inca nu s-a inventat pedeapsa capitala pe masura!
Ucrainienii cu americanii de partea lor isi fac de cap si nu-i interesaza absolut nimic! Abia astept sa-i termine rusii si sa-i desfinteze ca stat!